close window

לשון הרע על גננות ואנשי חינוך


מידי בוקר פוקדים את מערכות החינוך במדינת ישראל (גנים ובתי הספר) כ-2.4 מיליון ילדים ובני נוער. מידי יום הורים שמים את מבטחם באנשי החינוך (גננות, מורים, סייעות) ומצפים (בצדק) שיישמרו על ילדיהם מכל משמר. לאנשי החינוך אחריות רבה וכבדת משקל; עבודתם דורשת סבלנות, הקשבה, התמודדות אינטנסיבית ויום יומית, רגישות ונחישות רבה. ומטבע הדברים אנשי החינוך חשופים לביקורת רבה; לעיתים בצדק, אך לעיתים, ולאחרונה לעיתים קרובות יותר, שלא בצדק. 





משרד עורכי-הדין בן קרפל ושות', ממשרדי הבוטיק הידועים והמובילים בתחום דיני לשון הרע והגנת הפרטיות ומדורג בין המשרדים הידועים בדיני לשון הרע, במסגרת הדירוגים היוקרתיים Dun’s 100 ו - BDI. למשרד הצלחות מוכחות בניהול תביעות לשון הרע והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק המשרד בניהול משברים תקשורתיים מורכבים ובניהול סכסוכים שמקורם במרחב האינטרנטי. משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. 





הוצאת לשון הרע על גננות ואנשי חינוך - יש מה לעשות בעניין! 

בשנים האחרונות הרימה את ראשה תופעה מסוכנת ואלימה: הוצאת לשון הרע במערכת החינוך. אנשי חינוך עומדים למשפטי-שדה חדשות לבקרים, פרסומי לשון הרע על גננת והוצאת דיבה על אנשי חינוך מתנוססים בכיכר העיר המודרנית (פייסבוק, וואטס-אפ ועוד). בתוך-כך, אנשי החינוך (שהממלכתיות וחוזרי המנכ"ל מונעים מהם להגיב בפומבי) מוכפשים, דמם מותר, כבודם נרמס, ופרנסתם נפגעת אנושות. והכל, כביכול בחסות חופש הביטוי. התופעה של הוצאת לשון הרע איננה חדשה ואך לאור מורכבותה והפיכתה למכת מדינה חשוב להכיר אותה. למידע נוסף קראו את מאמרנו בנושא - הוצאת לשון הרע.


למגינת הלב וככל שהטכנולוגיה מתקדמת, תופעת לשון הרע על גננות ואנשי חינוך רק מתרחבת. לא פעם הורים שחשים חוסר שביעות רצון או כעס על דמות חינוכית כזו או אחרת, מרשים לעצמם להתבטא בפראות ובצורה חמורה בפומבי; והאדם הסביר שנחשף להתבטאויות לא מסוגל להבין שמדובר בהורה מתוסכל, הרבה יותר פשוט להשתכנע שמדובר בגננת מתעללת למשל. 




לשון הרע על גננות ואנשי חינוך - בוואטסאפ ובפייסבוק 

הדרך השגרתית ביותר (כשמתחיל מסע פרסומי לשון הרע על גננת למשל) היא באמצעות פרסומים בקבוצות וואטסאפ. הנפוץ ביותר הוא במסגרת קבוצות וואטסאפ סגורות של הורים ואין שום ספק שהפצת התבטאויות מכפישות בקבוצת של הורים יכולה לעלות כדי לשון הרע.


לעיתים, כאשר מהלך הדברים מסלים, ההתבטאויות המכפישות עוברות לרשת הפייסבוק והופכות נחלת-הכלל. ממהלך דברים שכזה, שתוצאותיו עלולות להיות בלתי הפיכות, נכון שכל גננת וכל איש חינוך יישמרו. שכן, כאשר ההשמצות והפרסומים הדיבתים מגיעים לרשת החברתית הם תופסים תאוצה גדולה אף יותר ומעגל החשיפה גדל בהתאמה. לכן אם נפגעתם מהוצאת לשון הרע בפייסבוק ממולץ לקרוא את מאמרנו - לשון הרע בפייסבוק.



מדוע תביעות לשון הרע בגין הוצאת דיבה על איש חינוך הן תביעות מורכבות? 

תביעות לשון הרע במערכת החינוך, בין אם מדובר על הוצאת לשון הרע על מורה, הוצאת דיבה על מנהל בית ספר ועוד, הן תביעות מורכבות ורגישות, שכן הן נוגעות בלב ליבו של האיזון החוקתי העדין בין הזכות לשם טוב לבין הזכות לחופש הביטוי.  הרי אין ספק שחשוב מאוד לאפשר להורים לילדים בגנים ובבית ספר להתבטא ולהציף ביקורות בחופשיות ובתוך-כך, לאפשר חשיפת התנהגויות מסכנות-חיים ולשמור על מודעות וערנות הצוותים החינוכיים לרגישות הקטינים והוריהם.


בעבור זה, החוק מעניק הגנה רחבה (במיוחד) להתבטאויות שמופצות בגנות אנשי חינוך, כל עוד הן מופצות בתום-לב ובאופן שאינו יוצא את גבולות הסביר. באותה נשימה, שמם הטוב של אנשי החינוך אינו הפקר. שכן, מרביתם אנשים איכותיים חדורי תחושת שליחות, ולא יעלה על הדעת להעלותם על המוקד ללא הצדקה איתנה. גם לא בעבור הזכות החשובה לחופש ביטוי.


הוצאת דיבה ולשון הרע על גננות ואנשי חינוך - החוק והפסיקה

החוק קובע והפסיקה מיישמת: פרסומי לשון הרע (שקריים או כאלו שהופצו בחוסר תום-לב) על אנשי חינוך, וכך גם פרסומי דיבה על גננות עלולים לעלות למפרסם ביוקר. יחד עם זאת, לא כל התבטאות בגנות איש חינוך חוסה בצל הזכות לחופש ביטוי. כלל וכלל לא. 


להלן יוסבר ההיבט המשפטי בקצרה, ותובא גם דוגמה מעולה ליישום הדין ביחס ללשון הרע על אנשי חינוך. חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק") מסדיר בצורה פשוטה כיצד מתגבשת עוולה. בתמצית, על הטוען לפגיעה בשמו הטוב להוכיח שני יסודות: פרסום, קרי שדבר מה הופץ – בעל-פה או בכתב – לאדם נוסף מלבד הנפגע וכן שהפרסום מהווה לשון הרע, קרי שתוכן הפרסום פוגעני (משפיל, מבזה, גורם ללעג וכיוצ"ב) מבחינה אובייקטיבית. 


כגננת או כאיש חינוך, לו שני התנאים הללו מתקיימים ביחס למקרה שלכם, ככל הנראה נתונה לכם עילה להגיש תביעה על לשון הרע (וזכותכם לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק). לפיכך, זה הזמן לפנות לעורך דין לשון הרע. עוד מידע בנוגע למקרים בהם ניתן להגיש תביעה קראו את מאמרנו - תביעת לשון הרע.


דוגמה ליישום החוק ביחס ללשון הרע על אנשי חינוך (מנהל בית-ספר) ניתן למצוא בפסק-הדין שניתן במסגרת ת"א 58907-04-19. בתביעה זו, משרדנו נשכר לייצג מנהל בית ספר מוערך שאחת האימהות בבית-הספר פרסמה בגנותו פרסומי לשון הרע חמורים במיוחד. התובע (מנהל בית הספר) טען כי מדובר בפרסומים כוזבים שהופצו מתוך רצון לנקום על כך שהשעה (ובצדק) תלמיד; והנתבעת (האמא שפרסמה את הדיבה) טענה שמנהל בית הספר עשה דברים איומים ונוראיים.


בהתאמה, הוגשה כנגד המכפישה תביעת לשון הרע מבוססת. בית-המשפט (שלום חיפה) קבע כי אכן מדובר בפרסומי לשון הרע, ובנוסף, וזה העיקר, שלא נפל שום פגם בפועלו של מנהל בית הספר. בתוך-כך, שמו הטוב של מנהל בית הספר הוחזר לו והוא נוקה לחלוטין מכל חשד. מעבר לזה, האמא המכפישה חויבה לשלם למנהל בית הספר (בסך הכול) למעלה מ-80,000 ₪ (!)


האמא לא השלימה עם פסק-הדין והגישה ערעור, לצד שלל בקשות מורכבות, לבית-המשפט המחוזי. כל זאת, במסגרת ע"א 46172-03-21. בסופו של דבר, בית-המשפט המחוזי קיבל את טענותינו, דחה את הערעור במלואו וחייב את האמא המערערת לשלם למנהל שהוכפש עוד 5,000 ₪ על עצם הגשת הערעור (ובהגינות ייאמר כי בימים האחרונים גם הוגשה בקשת רשות ערעור לבית-המשפט העליון; נעדכן בתוצאותיה).


תיק נוסף שראוי לאזכר בנסיבות הללו, הוא סכסוך בין מורה לבין סגנית מנהלת בית-ספר (נדון במסגרת סע"ש 29692-06-19). שם, משרדנו נשכר לייצג מורה נפלאה, שסגנית מנהלת בית-הספר הרשתה לעצמה להכפיש אותה במסגרת הודעה שנשלחה בקבוצת וואטסאפ של מורי בית-הספר. מדינת ישראל החליטה לפרוש את חסותה על סגנית מנהלת בית-הספר שנתבעה (דבר תמוה לכשעצמו לטעמנו), ובתור התחלה הציגה קו הגנה לוחמני ובלתי-מתפשר; טענה בלהט כי כל הכזבים שהופצו בגנות לקוחת משרדנו הם בבחינת אמת לאמיתה. 


לאחר שני דיונים, ומבלי שנחקר אף לא עד אחד מהעדים, מדינת-ישראל השתכנעה שהצדק עם לקוחת משרדנו. בתוך-כך, לאחרונה בית-הדין האזורי לעבודה בחיפה נתן תוקף של פסק-דין להסכם פשרה, במסגרתו המדינה תשלם ללקוחת המשרד 70,000 ₪ בעבור פרסום לשון הרע אחד ויחיד בקבוצת וואטסאפ סגורה (לצד התחייבות בלתי-חוזרת שלא לשוב ולהכפיש את לקוחת המשרד). מעבר לזה, תפורסם גם התנצלות אישית על העוול שנגרם ללקוחה שלא בצדק. 


האם כך מסתיים כל מקרה של לשון הרע על מנהל בית ספר? ממש לא. ניהול תביעת לשון הרע בשם אשת חינוך או איש חינוך שהושמצו, הוא עניין מורכב ורגיש שדורש מיומנות אמיתית וניסיון מוכח. כמובן שהמציאות העובדתית שהתרחשה באמת היא העיקר. אך לעיתים, איכות הייצוג יכולה לעשות את ההבדל בין ניצחון מוחץ להפסד מהדהד.


חשיבות הפנייה לעורך דין לשון הרע במקרים של הוצאת דיבה 

הפניה לעורך דין הוצאת דיבה ולשון הרע, לא חשובה רק כדי לברר כיצד יש לפעול בעבור הגשת תביעת דיבה. חשוב יותר להיוועץ בעורך דין לשון הרע כדי שיבחן את המקרה לעומק ויחווה דעתו בנוגע לשאלת פוטנציאל תחולת ההגנות. הרי אין שום תועלת בהגשת תביעה כאשר פוטנציאל תחולת ההגנות גבוה מאוד מלכתחילה. וכשמדובר באנשי חינוך – שבמרבית המקרים ייחשבו לעניין לשון הרע כ"אנשי ציבור" – חשוב לבחון את פוטנציאל תחולת ההגנות בהקדם האפשרי. מידע נוסף בנושא הגשת תביעת דיבה קראו את מאמרנו - תביעה על הוצאת דיבה.


לצוות המשרד ניסיון עשיר ומומחיות מוכחת בדיני לשון הרע ובייצוג בכלל ערכאות השפיטה במדינת-ישראל. עורכי-הדין המייצגים פועלים ללא לאות ובחרדת קודש בעבור אנשי חינוך ששמם הטוב נפגע ובאותה נשימה גם בעבור הורים שנעשים ניסיונות אגרסיביים ולא צודקים לסתום את פיותיהם. 


משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע והוצאת דיבה. 

 


לשון הרע על גננות ואנשי חינוך
אודות הכותבים
בן ואדם קרפל
בן ואדם קרפל

עורך-דין בן קרפל מייסד המשרד ונמנה על עורכי-הדין הבולטים והמוצלחים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות. מעל לכל בן הוא ליטיגטור שחי באולמות בתי-המשפט ונושם את הייצוג המשפטי בשדה האזרחי;

הישגיו המרשימים בניהול מאות משברים ותיקי לשון הרע בפני כלל הערכאות המשפטיות  - הולכים פניו. עורך הדין אדם קרפל, שותף במשרד ומעורכי הדין הבולטים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות בישראל. אדם מייצג בכל הערכאות, מנהל משאים-וומתנים, מלווה את לקוחות המשרד ומצוי בקשרים ייחודיים עם משפיעני רשת ואנשי מפתח בשוק התקשורת המודרני

מאמרים אחרונים
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח