close window

מחירון לשון הרע - שיעור הפיצויים שנפסקים בתביעות דיבה

מחירון לשון הרע - הקדמה למחקר:

עידן הרשתות החברתיות ותופעת הביוש ('שיימינג') בפרט, שינו מקצה לקצה את העיסוק בדיני לשון הרע. אם בתחילת הדרך, בתי-המשפט היססו והתפתלו בטרם קבעו כי ניתן לחייב אדם בפיצויים על דברי דיבה שפורסמו בפייסבוק, כיום הדבר מובן מאליו. לצד השינוי הטכנולוגי, העיסוק בפרקטיקה היום-יומית ייצר תחושה לפיה סכומי הפיצוי הנפסקים נמצאים בנסיקה מתמדת.




משרד עורכי-הדין בן קרפל ושות', ממשרדי הבוטיק הידועים והמובילים בתחום דיני לשון הרע והגנת הפרטיות ומדורג בין המשרדים הידועים בדיני לשון הרע, במסגרת הדירוגים היוקרתיים Dun’s 100 ו - BDI. למשרד הצלחות מוכחות בניהול תביעות לשון הרע והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק המשרד בניהול משברים תקשורתיים מורכבים ובניהול סכסוכים שמקורם במרחב האינטרנטי. משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. 





בשנת 2019 וכדי לאמת את התחושה כאמור, צוות משרדנו יצא לחקור ולנתח את כל פסקי-הדין שעוסקים בלשון הרע ונתנו בין השנים 2017-2014; התוצאות, בחלקן הגיוניות ובחלקן מטלטלות ומרעישות. במסגרת המחקר, לא הסתפקנו בבחינת סכומי הפיצוי בלבד, ומעבר לזה, בחנו גם את היחס בין קבלת תביעות דיבה לבין דחיית תביעות דיבה ולשון הרע. את סכומי הפיצויים ואת אחוז קבלת התביעות, סיווגנו לפי אזורים גאוגרפיים ולפי סוגי הערכאות השיפוטיות (בתי-המשפט הכלליים, בתי-המשפט לענייני משפחה ובתי-הדין לעבודה). להרחבה בנושא עילות התביעה לפי חוק איסור לשון הרע קראו את מאמרנו על - תביעת דיבה


אז מהו מחירון לשון הרע עליו ניתן ללמוד ממצאי המחקר?

חיפה עיר הדיבהמסתבר, שבעיר חיפה כמות פסקי-הדין שניתנו היא הגדולה ביותר; אחריה ניצבת תל-אביב. וביחד, כמות פסקי הדין שניתנו בשתי ערים אלו מהווה כ-30% מכלל פסקי-הדין שניתנו בשל הוצאת דיבה בישראל בשנים 2014-2017.  

בפריפריה, השם הטוב שווה פחות כסף: באופן מובהק, משתלם יותר לתבוע על  בבתי-המשפט במרכז הארץ. בערים הגדולות; הן מבחינת סיכויי קבלת תביעת לשון הרע, והן מבחינת הסכום הממוצע שנפסק שם. המסקנה נכונה גם לצדה השני: משתלם יותר להוציא דיבה בפריפריה, ומומלץ לנצור הלשון בכניסה לערים הגדולות. להרחבה בנושא קראו על - הוצאת דיבה.


הכי משתלם לתבוע בן משפחה, הכי פחות משתלם לתבוע את המעסיק:

עוד נתון מובהק שעלה מעבודת המחקר, הוא כי בתי-הדין לעבודה פוסקים סכומים נמוכים משמעותית מן הממוצע הארצי. זאת, במובחן מבתי-המשפט לענייני משפחה שפוסקים סכומים גבוהים מן הממוצע באופן עקבי. למידע נוסף קראו על - לשון הרע במשפחה


הזכות לשם הטוב מתייקרת:

מבט עילי על תוצאות המחקר, מאשש בקלות את ההשערה לפיה סכומי הפיצויים בתביעות לשון הרע נמצאים במגמת עלייה.
הפערים בין סיכום שנת 2014 לבין סיכום שנת 2017, הם פערים אדירים. רק כדי לסבר את העין הקוראת והאוזן השומעת: בשנת 2014 פסק-דין אחד בלבד קבע פיצוי גבוה מ-100,000 ₪, בשנת 2017 לעומת זאת, שמונה פסקי דין קבעו פיצוי גבוה (לעיתים בהרבה) מ-100,000 ₪.


ניתן לנסות ולהסביר כל אחד מהנתונים המעניינים הללו; כל אחד רשאי להסיק מהנתונים היבשים את מסקנותיו הוא. אך חשוב ביותר להבהיר: כמה שיהא המחקר ממצה, מוצג בו אך ורק ניתוח ההליכים שנסתיימו בפסק-דין. וזה, כאשר חלק ניכר מהסכסוכים מסתיימים שלא על דרך פסק-דין, בין אם בהסכם פשרה בפיקוח בית-המשפט, ובין אם בדרכים אלטרנטיביות ליישוב סכסוכים. 


ולמרות ההסתייגויות הללו, ישנן מסקנות שעולות בצורה כמעט חד-משמעית מניתוח מהותי של מאות פסקי-הדין.

ראשונה במעלה, היא העובדה שבתי-המשפט השכילו להבין ולהפנים את עולם הרשתות החברתיות; את הטוב והחיובי שבו, אך גם את הרע, המפחיד והמסוכן שגלום בו ללא כל ספק. כיום, אין עוד שאלה האם ניתן להגיש תביעת דיבה בגין פוסט משמיץ ופוגעני, התשובה ברורה: כן (!) 

זאת ועוד. לא רק שבתי-המשפט מכירים בזכות תביעה על פוסט משמיץ, אלא שבמקרים חריגים, ביניהם מקרים בהם אין דרך להתחקות אחר זהות המשמיץ, בתי-המשפט נכונים להטיל אחריות על הפלטפורמות עצמן. כן כן, במקרים המתאימים לכך, ניתן להטיל אחריות ולחייב בפיצויים משמעותיים את גוגל, פייסבוק ויתר הרשתות החברתיות והפלטפורמות הפרסומיות; בין בלשון הרע על דרך המחדל, ובין לפי עוולת הרשלנות על-סמך דחיית דרישה להסרת פרסום פוגעני.


לסיכום:

כך, בתי-המשפט מכסים וממלאים – לאט לאט – את אין-ספור הפגמים והפרצות שנוצרו כתוצאה מעליית עידן האינטרנט והרשתות החברתיות. כיום, גם אם בתי-המשפט טרם מצאו את הדרך ואת כללי האצבע לטפל בכל סוגי המקרים, אנו מאמינים שהתקופה הנוכחית היא תקופה להלכות ולתקדימים; אנו דוגלים בגישה לפיה כל מי ששמו הטוב נפגע יוכל למצוא את הדרך לזכות בפיצוי על נזקיו.





מחירון לשון הרע - שיעור הפיצויים שנפסקים בתביעות דיבה
אודות הכותבים
בן ואדם קרפל
בן ואדם קרפל

עורך-דין בן קרפל מייסד המשרד ונמנה על עורכי-הדין הבולטים והמוצלחים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות. מעל לכל בן הוא ליטיגטור שחי באולמות בתי-המשפט ונושם את הייצוג המשפטי בשדה האזרחי;

הישגיו המרשימים בניהול מאות משברים ותיקי לשון הרע בפני כלל הערכאות המשפטיות  - הולכים פניו. עורך הדין אדם קרפל, שותף במשרד ומעורכי הדין הבולטים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות בישראל. אדם מייצג בכל הערכאות, מנהל משאים-וומתנים, מלווה את לקוחות המשרד ומצוי בקשרים ייחודיים עם משפיעני רשת ואנשי מפתח בשוק התקשורת המודרני

מאמרים אחרונים
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח