close window

שיימינג ברשת

איך להתמודד עם שיימינג ברשת?

לפני הכל, חשוב להדגיש: כיום, ישנם כלים משפטיים איכותיים כדי להתמודד עם תופעת השיימיג ברשת. אם נפגעת כתוצאה משיימינג, יש מה לעשות (!) במסגרת המאמר תוסבר תופעת השיימינג, ויפורטו בקצרה הכלים להתמודד עמה. אך חשוב להבין כי לו נפגעת משיימינג ברשת – בפייסבוק, בווטס-אפ, באינסטגרם או בכל פלטפורמה אחרת – יכול מאוד להיות שנתונה לך זכות לפיצוי כספי משמעותי עד סך 140,000 ₪; ולעיתים אף הרבה מעבר לזה.




משרד עורכי-הדין בן קרפל ושות', ממשרדי הבוטיק הידועים והמובילים בתחום דיני לשון הרע והגנת הפרטיות ומדורג בין המשרדים הידועים בדיני לשון הרע, במסגרת הדירוגים היוקרתיים Dun’s 100 ו - BDI. למשרד הצלחות מוכחות בניהול תביעות לשון הרע והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק המשרד בניהול משברים תקשורתיים מורכבים ובניהול סכסוכים שמקורם במרחב האינטרנטי. משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. 





מה זה שיימינג?

שיימינג– או בעברית "ביוש" – היא תופעה חברתית במסגרתה אדם או תאגיד מפרסמים תוכן שלילי על אחר (גם כן, אדם או תאגיד), כאשר התוכן המפורסם יכול לגרום להשפלה, ללעג או לתחושת בוז בעיני הסביבה. למעשה, "שיימינג" כתופעה חברתית, כמעט חופף להגדרה המשפטית של הוצאת דיבה לפי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע"). להרחבה על תופעה זו קראו את מאמרנו על מהו - שיימינג.


אך כאשר מדובר בשיימינג ברשת, נוסף מימד חדש ומפחיד: חוסר היכולת להגיב. ומדוע? כאשר מבצע השיימינג מפרסם את הביטוי המשפיל בכוונה לפגוע, אין לו סיבה להציג את הסיטואציה בצורה מאוזנת. כלומר, קרוב לוודאי שהדברים יוצגו בצורה מוגזמת, מגמתית וחד-צדדית לחלוטין. ומהנקודה הזו, קיימת סכנה של ממש שהפרסום המשפיל יהפוך ל"כדור שלג".


החומרה של תופעת השיימינג ברשת:

למה הכוונה? כאשר מופץ פוסט במטרה לבייש ולפגוע, סביר להניח כי מפרסם הפוסט יקצין את הסיטואציה, יוציא דברים מהקשרם, ויוסיף ביטויים וכינויים משפילים ומבזים. כך, ככל שהתוכן יהיה קיצוני יותר, הוא ימשוך גולשים רבים יותר והסיכוי שיהפוך לפוסט ויראלי רק ילך ויגדל. 

וכך, אדם או תאגיד (חברה בע"מ, עמותה וכיוצ"ב) שנפלו קורבן לשיימינג ברשת, עלולים למצוא עצמם – כרעם ביום בהיר – מול פוסט קיצוני, מכפיש ועמוס בתגובות שמלהיטות את היצרים.

כאשר האדם או התאגיד ירצו להגיב ולהציג את עמדתם הנוגדת, אזי תגובתם תהא בסך-הכל עוד אחת מיני עשרות או מאות תגובות. זו בדיוק הדרך בה פרסום דיבתי יוצא מכלל שליטה והופך לשיימינג אינטרנטי מסוכן.


כאשר מדובר בחברה שנפגעה, בסבירות גבוהה הנזק המיידי יהא נזק למוניטין או נזקים כספיים ברורים (ויובהר כי חברה זכאית לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק כמו כל אדם). אך כאשר אדם – בשר ודם – נפגע משיימינג, התוצאות עלולות לבוא לידי ביטוי בפגיעות נפשיות קשות; ולמרבה הצער, תופעת השיימינג כבר גבתה קורבנות בנפש (!)


אז התופעה ברורה וברור מהן הסכנות הצפויות; אך איך מתמודדים עם שיימינג? ואיך מתמודדים במצב שבו נטען כנגד שביצעת שיימינג?

ראשון ועיקר, היום ברור לחלוטין בכל בית-משפט בישראל, כי חוק איסור לשון הרע חל בפירוש על פרסומים באינטרנט; בפייסבוק, בגוגל, בווטס-אפ, או בכל פלטפורמה אחרת. לכן, ההתמודדות עם תופעת השיימינג ברשת, דומה להתמודדות עם פרסומי לשון הרע אחרים; אלא שכאשר בוחרים ייצוג כדי להתמודד עם שיימינג ברשת, מומלץ לבחור עורך-דין שעוסק בלשון הרע – מנוסה וותיק – שבנוסף גם מכיר את הרשת מעולה, מבין את התהליכים, מכיר את משטרי האחריות ואת הגורמים הרלוונטיים בתחום.


איך מתמודדים? קודם כל, מהר; מהירות היא מילת המפתח. כולם צריכים לדעת כי מנועי החיפוש מסתנכרנים עם הרשתות החברתיות ועם אתרים מובילים ברשת. כך, ככל שהפרסומים המשפילים ישארו יותר זמן ברשת, כך הנזק יגדל, ולעיתים לא ניתן יהיה לתקנו לעולם. אך מן העבר השני, סביר להניח שאם פורסם פוסט ונמחק עוד באותו היום – חמור ככל שיהיה – תוצאותיו בעתיד לא תהיינה בלתי-הפיכות לחלוטין.


הדבר השני שמומלץ ביותר לעשות הוא לפנות לייעוץ מקצועי אצל עורך דין לשון הרע. הואיל והסכנה הגלומה בשיימינג ברשת היא סכנה של ממש – בין לפגיעה מנטאלית ובין לפגיעה כלכלית – לא מומלץ להתנהל בעצמך.


מומלץ ליצור קשר עם עורך-דין ללשון הרע והוצאת דיבה, אשר מבין היטב את הרשת ואת התהליכים המתרחשים בה. לעיתים, הפיתרון פשוט בהרבה מכפי שניתן לדמיין, ולעיתים לא ניתן להעלות על הדעת עד כמה הפתרון מורכב. אך בין כך ובין כך, אל תתמודדו לבד עם תופעת השיימינג ברשת (!)


כך או אחרת, הפעולות הראשונות בהתמודדות עם תופעת השיימינג ברשת חשובות ביותר; חשוב לפעול בחוכמה וביעילות, באופן מדויק ותוך צמצום פוטנציאל הנזק שעלול להיגרם לך – עד למינימום האפשרי. 


אם טוענים שביצעתי שיימינג, אבל למעשה בסך-הכל פרסמתי ביקורת לגיטימית?

חשוב גם להסביר כי לעיתים אותה פעולה של "שיימינג", אכן יכולה להיות ביקורת לגיטימית ולא מופרזת, אשר מתארת נאמנה סיטואציה פוגענית שחווית. במצב דברים כזה, ביקורת לגיטימית שפרסמת עלולה לגרור תביעת השתקה או מכתב התראה קודם לתביעת השתקה. 


גם במצבים כאלה יש מה לעשות. חוק איסור לשון הרע אינו חד-צצדי, וקבועות בו כמות נכבדת של הגנות פוטנציאליות מפני תביעת השתקה. כמובן, לא כל הגנה מתאימה לכל מקרה, וחשוב ביותר לאבחן מקרה אחד ממשנהו, ולבנות אסטרטגיה משפטית לכל תיק בנפרד. 

בנושא זה ראה מידע נוסף במאמרנו - הגנה לנתבעים בתביעת לשון הרע.


גם במצב בו מנסים להשתיק אותך ושולחים מכתבים לפני הגשת תביעה, זו טעות להתמודד לבד. חשוב ביותר להיוועץ בעורך-דין שעיסוקו הראשי הוא לשון הרע והגנת הפרטיות; ולו כדי להבין האם מדובר בביקורת לגיטימית, או שמא מדובר בשיימינג פוגעני ואסור, וחשוב מכל כדי לשרטט אסטרטגיה חכמה ואיכותית שתוכל להקים הגנה מפני תביעה.


לסיכום:

עורכי-הדין במשרד עורכי-הדין בן קרפל עוסקים – יום יום - בליטיגציה אזרחית בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות. צוות משרדנו בקיא ברזי המרחב הווירטואלי; החל בהיכרות מעמיקה את הרשתות החברתיות, עובר דרך הבנת התהליכים המתרחשים במנועי החיפוש, וכלה בהיכרות של הגורמים הרלוונטיים. 

למשרד עורכי-הדין בן קרפל ותק של שנים רבות בתחום, לצד ניסיון מעשי – והישגים מרשימים - בהתמודדות עם מקרים רבים של שיימינג ברשת; בכל הזירות האינטרנטיות, מול כל תאגידי הענק ובפני כל הערכאות המשפטיות במדינת-ישראל.




שיימינג ברשת
אודות הכותבים
בן ואדם קרפל
בן ואדם קרפל

עורך-דין בן קרפל מייסד המשרד ונמנה על עורכי-הדין הבולטים והמוצלחים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות. מעל לכל בן הוא ליטיגטור שחי באולמות בתי-המשפט ונושם את הייצוג המשפטי בשדה האזרחי;

הישגיו המרשימים בניהול מאות משברים ותיקי לשון הרע בפני כלל הערכאות המשפטיות  - הולכים פניו. עורך הדין אדם קרפל, שותף במשרד ומעורכי הדין הבולטים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות בישראל. אדם מייצג בכל הערכאות, מנהל משאים-וומתנים, מלווה את לקוחות המשרד ומצוי בקשרים ייחודיים עם משפיעני רשת ואנשי מפתח בשוק התקשורת המודרני

מאמרים אחרונים
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח