close window

לשון הרע באינסטגרם

מתי תתרחש הוצאת לשון הרע ברשתות החברתיות בכלל ובאינסטגרם בפרט:

האינסטגרם – ובעיקר ה"סטורי" – כבשו את עולם התוכן הדיגיטלי בשנת 2018; אין ספק. כמו בכל התפתחות טכנולוגית שמביאה עמה דברים חיוביים, ברור שישנם גם חסרונות משמעותיים באפשרויות החדשות. מאז שהאינסטגרם כבש את העולם, נשאלנו לא פעם: האם ניתן לתבוע על לשון הרע (הוצאת דיבה) בסטורי או באינסטגרם?




משרד עורכי-הדין בן קרפל ושות', ממשרדי הבוטיק הידועים והמובילים בתחום דיני לשון הרע והגנת הפרטיות ומדורג בין המשרדים הידועים בדיני לשון הרע, במסגרת הדירוגים היוקרתיים Dun’s 100 ו - BDI. למשרד הצלחות מוכחות בניהול תביעות לשון הרע והגנת הפרטיות. בנוסף, עוסק המשרד בניהול משברים תקשורתיים מורכבים ובניהול סכסוכים שמקורם במרחב האינטרנטי. משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע. 





הגשת תביעה על לשון הרע ברשתות החברתיות בכלל ובאינסטגרם בפרט:

לכאורה מדובר בשאלה פשוטה ביותר, אך אם מעמיקים בנושא והופכים בו, אני סבור כי התשובה לא פשוטה עד כדי כך.

ככלל, יסודות העילה להגשת תביעה לפי חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה-1965 (להלן: "חוק איסור לשון הרע") מתקיימים בפרסום בסטורי כמו בכל פרסום אינטרנטי אחר. ולפני שאסביר את הבעייתיות, אפרט כי מי שפורסם בגנותו ביטוי שיש בו פוטנציאל לפגוע בשמו הטוב, נפגע למעשה מפרסומי דיבה (לשון הרע) וזכאי לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק (עד סך 140,000 ₪ בעבור פרסום בודד) לפי סעיף 7 לחוק איסור לשון הרע. קרי, המדובר בשני יסודות מצטברים: (א) פרסום: הפצת הביטוי – בכל דרך – לאדם או יותר זולת האדם הנפגע; (ב) לשון הרע: הביטוי שהופץ צריך להיות משפיל או מבזה מבחינה אובייקטיבית, בעיניו של האדם הסביר. להרחבה בנושא קראו על - מהי לשון הרע.


הוצאת לשון הרע ברשתות - מה מיוחד בפרסום סטורי?

ומה מיוחד בפרסום בסטורי? המיוחד הוא שככלל המדובר בפרסום ש"חי" ברשת אך ורק 24 שעות ואז פג מן העולם. עכשיו עולה השאלה שוב, רק בצורה מדויקת יותר: האם הפצת ביטוי – תמונה, מלל או סרטון – בסטורי למשך 24 שעות מקיימת את הגדרת הפרסום כאמור בסעיף 2?


עילה להגשת תביעה על לשון הרע ברשתות החברתיות - הגדרת הפרסום בסעיף 2 לחוק:

למרות שמדובר בשאלה שניתן להתחבט בה, כשלעצמי אין לי ספק שהתשובה לכך בחיוב; אין ספק שמדובר בהפצת ביטוי לאדם אחד או יותר זולת האדם הנפגע, ובעניין הנדון ניתן אף להוכיח בדיוק כמה אנשים צפו בפרסום! מנגד, סביר שהנתבע יעלה טענה לפיה עצם הפרסום הקצר, מפחית מעצמת הפגיעה; המדובר בטענה הגיונית, אך לאו דווקא נכונה. לעיתים, הפרסום הקצר – שלא ניתן לעיין ולהפוך בו שוב – מותיר רושם מסוים שקשה להתנער ממנו.


אני סבור שלא דין פרסום בסטורי כדין פרסום קבוע וממושך. לכל זה יש להוסיף את העבודה שקיימת האפשרות "לנעוץ" את הסטורי ככה שניתן יהא לעיין בו שוב; לטעמי אפשרות זו מעלה שאלות נוספות שראויות לדיון: האם ה"נעיצה" של סטורי המקיים את הגדרת פרסום לשון הרע מעידה על כוונה לפגוע? או לכל הפחות על חוסר תום לב? האם היעדר ה"נעיצה" מעיד על תום לב של המפרסם? על כל השאלות הללו אין תשובה בת-תוקף מן הפסיקה, וכשלעצמי אני משוכנע שלא רחוק היום בו בתי-המשפט השונים ידונו בסוגיות הללו ויכריעו את הכף; לכאן, או לכאן.


הוצאת לשון הרע ברשת - סיכום


לכן במידה ונפגעת מהוצאת לשון הרע ברשתות החברתיות וביניהן באינסטגרם מומלץ ואף הכרחי להתייעץ עם עו"ד לשון הרע בעל ניסיון בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות לשון הרע הבקיא גם בדיני אינטרנט ובעל ניסיון רב בתחום. למידע נוסף קראו על תפקידו של - עורך דין לשון הרע.


על המשרד

תחום העיסוק המרכזי של משרדנו הינו דיני לשון הרע והגנת הפרטיות (להרחבה בנושא קראו על - פגיעה בפרטיות), עם התמחות עומק בדיני חיובים בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות. יש לנו הניסיון והכלים להתמודד עם כל אתגר חדש הקשור בתחום מומחיותנו, ובעבור לקוחותינו נסלול את הדרך להכרעה באותן שאלות מעניינות.





לשון הרע באינסטגרם
אודות הכותבים
בן ואדם קרפל
בן ואדם קרפל

עורך-דין בן קרפל מייסד המשרד ונמנה על עורכי-הדין הבולטים והמוצלחים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות. מעל לכל בן הוא ליטיגטור שחי באולמות בתי-המשפט ונושם את הייצוג המשפטי בשדה האזרחי;

הישגיו המרשימים בניהול מאות משברים ותיקי לשון הרע בפני כלל הערכאות המשפטיות  - הולכים פניו. עורך הדין אדם קרפל, שותף במשרד ומעורכי הדין הבולטים בדיני לשון הרע והגנת הפרטיות בישראל. אדם מייצג בכל הערכאות, מנהל משאים-וומתנים, מלווה את לקוחות המשרד ומצוי בקשרים ייחודיים עם משפיעני רשת ואנשי מפתח בשוק התקשורת המודרני

מאמרים אחרונים
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח