close window

הגנות לנתבעים בתביעת דיבה


בוקר אחד, לעיתים בלא כל התרעה מוקדמת, זה מגיע: הוגשה כנגדך תביעת דיבה ולפי חוק איסור לשון הרע, נדרשת לשלם מאות אלפי שקלים. הלחץ מובן, וכמובן שכבר בשלב זה, מומלץ ביותר שלא לנהוג בפזיזות, להתייחס לאירוע בכובד ראש ולפנות מהר ככל שניתן לעורך דין הוצאת דיבה, שזהו תחום התמחותו העיקרי. ואולם, ישנם מספר דברים שרצוי שכל אדם ידע וינצור עמו, ולו למען הזהירות בלבד. 



הוגשה כנגדך תביעת דיבה? משרדנו מייצג נתבעים בכל רחבי הארץ. להלן מספר דגשים מעורך דין לשון הרע  שחשוב לזכור:

ראשית, לשמור על קור רוח: ההליך המשפטי מתחיל עם הגשת כתב התביעה, ומבחינתך כנתבע/ת - ההליך מתחיל מרגע שכתב התביעה הומצא לך כדין. חשוב להבין, כי מעמד מסירת כתב התביעה הינו מעמד טעון ומועד לפורענות. וכך, לא אחת, במעמד המצאת כתב התביעה, בגלל הלחץ והכעס, הנתבע/ת מכפיש את שם התובע/ת בפני השליח, ובכך מבצע עוולה נוספת לפי  חוק איסור לשון הרע. חשוב לזכור, שהשליח, בדרך כלל, יספר למי ששלח אותו על הוצאת דיבה שהתרחשה במעמד מסירת כתב התביעה ולעיתים אף יתעד את האירוע. התנהגות חפוזה שכזו, עלולה לעלות לך ביוקר! למידע נוסף על מקרים שיכולים להוות הוצאת דיבה קראו את המאמר - הוצאת דיבה.


שנית, חושב להתייעץ עם עו"ד לשון הרע! מעבר לסכום התביעה המרחף מעל ראשך ומהווה סיכון כלכלי אמיתי, כנתבע/ת לפי החוק, את/ה ניצב/ת בפני אתגר מנטאלי של ממש. המפגש עם עורך דין לשון הרע, מכניס מיד את הדברים לפרופורציות, ועורך דין טוב, אף ידע לצייר עבור לקוחו "מסגרת" של סיכונים וסיכויים. 


מעבר לכך, יעוץ מהיר עם עו"ד מנוסה, יכול להקטין, להפוך את פני הדברים, ולשנות את מאזן הכוחות בסכסוך. חשוב לזכור, שפעמים רבות לסכסוך בגינו נתבעת על לשון הרע, יש צד נוסף, וייתכן שכפי שנתבעת, את/ה יכול/ה אף לתבוע תביעה שכנגד. בחירת האסטרטגיה המשפטית המתאימה לניהול תביעת לשון הרע, מהווה נדבך מרכזי מסיכויי ההצלחה.


על-כן, אמליץ המלצה כפולה: 

ראשית, הקפיד/י לתעד את הסכסוך שלך;

שנית, לאחר ששמרת על קור רוח, חשוב ביותר לפנות לקבלת יעוץ משפטי מקצועי ואיכותי. זו הדרך היחידה להתמודד כראוי עם משבר שכזה.


הוגשה כנגדכם תביעת דיבה?  אולי נתונה לכם הגנה לפי חוק איסור לשון הרע: 

ההגנות מפני תביעת הוצת דיבה, מצויות בחוק איסור לשון הרע, ובפקודת הנזיקין, כחלק מדיני הנזיקין הכלליים. ישנן מספר לא מבוטל של הגנות, והתאמת ההגנות למקרה הספציפי, הינה מלאכת מחשבת של ממש. 


להלן חלק מההגנות שיכולות לסייע לך: 

הגנת אמת בפרסום - הגנת אמת דיברתי:

נתבעת על פרסום דברי אמת? ייתכן ונתונה לך הגנה. חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, הן שהדריכו את המחוקק כאשר קבע את הגנת אמת דיברתי/ אמת בפרסום, לפיה בסיטואציות מסוימות, קיימת הגנה טובה למי שפרסם דברים שניתן להוכיח את אמיתותם. בהקשר זה, חשוב להדגיש כי לא כל דבר ראוי לפרסום, ולא כל דבר הוא מעניינו של הציבור. למשל: תפסת את בעלך בוגד בך? גם אם את בטוחה ב-100% שמדובר באמת, כלל לא בטוח שאת מוגנת.

מידע נוסף בעניין זה ניתן למצוא במאמרנו על הגנת אמת דיברתי.

דברים שנאמרו אגב הליך משפטי:

נתבעת על דברים שנאמרו בתוך הליך משפטי? ככל הנראה, אין עילת תביעת דיבה כנגדך! לא אחת, ובדגש על תביעות לשון הרע בהליכי משפחה, הכעס והמטענים בין הצדדים גורם להתבטאויות קיצוניות בין כתלי בית-המשפט. חוק איסור לשון הרע והלכות בית המשפט העליון קבעו חד משמעית: אין נתבעים על דברים שנאמרים אגב ההליך המשפטי! 


חשוב לזכור, הגם שמדובר בהגנה מוחלטת, רק עורך דין לשון הרע, ידע לייעץ ולהבין האם המקרה שלך מתאים להגנה הספציפית הזו.


פרסום בתום לב:

נתבעת בתביעת דיבה על פרסומים שנעשו בתום לב? ייתכן ועומדת לזכותך הגנה. חוק איסור לשון הרע, מגן על נתבעים שפרסמו לשון הרע בתום-לב בשילוב עם אחת מן הנסיבות המנויות בחוק. למידע נוסף על הוצאת לשון הרע קראו את המאמר - מהי לשון הרע.


לדוגמא: נתבעת על הגשת תלונת שווא למשטרה? ייתכן ונתונה לך הגנה טובה. חשוב לזכור, כמו ברוב תחומי המשפט, הדברים לא חד משמעיים, ולכל אמירה יש צדדים נוספים.


לסיכום:

אלו רק חלק קטן מהעצות וההסברים שראוי שכל אדם שהוגשה כנגדו תביעה על הוצאת דיבה ישמע. זהו רק קצה הקרחון וקיימות הגנות נוספות וטיפים שיכולים לשנות את התמונה. העצה היחידה שניתן לתת בלב שלם ובטוח, פנה לעורך דין בעל ותק וניסיון בייצוג נתבעים בתביעות דיבה. 


חשוב לזכור: הסיכונים והסיכויים בניהול הליך משפטי, נגזרים לא רק מהאירוע עצמו, אלא גם מהטקטיקה והאסטרטגיה המשפטית, שעליה יכול לנצח אך ורק עורך דין לשון הרע (הוצאת דיבה) שמכיר את התחום לעומקו. למידע נוסף קראו על תפקידו של - עורך דין לשון הרע.




הגנות לנתבעים בתביעת דיבה
כל הזכויות שמורות ©
צור קשר
שלח